8 ژانویه 2022 - نویسندگان یک مطالعه ی جدید تحت بررسی درNature Portfolio ، که در حال حاضر در سرور Preprint Square* منتشر شده است، این احتمال بالینی را دادند که بیماری کروناویروس 2019، خطر ابتلا به دیابت شیرین را افزایش می دهد. این نتایج از غربالگری دیابت در افراد مبتلا به سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 حمایت می کند.

زمینه

تعداد فزاینده ای از شواهد نشان می دهد که کووید-19 با تشخیص های جدید دیابت مرتبط است. با این حال، مشخص نیست که آیا ابتلا به کووید-19، سبب تشخیص دیابت از قبل موجود، می شود و یا کووید-19، باعث ایجاد دیابت جدید می‌شود.

اگرچه تحقیقات قبلی سطوح بالای قند خون و عواقب متابولیکی ناشی از دیابت از قبل موجود را پس از بستری شدن در بیمارستان کووید-19 گزارش کردند، مطالعاتی که ارتباط کووید 19 را با دیابت تازه شروع شده، گزارش کرده باشند، کمیاب هستند.

نشان داده شده است که کووید-19، دیابت از قبل موجود را تشدید می کند. این احتمالاً به این دلیل رخ می دهد که کووید-19با التهاب درجه پایین مرتبط است که ممکن است مقاومت به انسولین را شروع یا بدتر کند. علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ویروس کرونا 2 می‌تواند در سلول‌های بتای پانکراس (تولیدکننده انسولین) نفوذ کرده و تکثیر شود، بنابراین سنتز و ترشح انسولین را مختل ‌کند.

با این حال، مشخص نیست که آیا ویروس کرونا 2 می‌تواند تغییرات بالینی معنی‌داری در متابولیسم گلوکز ایجاد کند یا خیر. با این وجود، ممکن است بتوان با مشخص کردن علائم بالینی دیابت مرتبط با کووید-19 و با تعیین دوره ی بین شروع هایپرگلایسمی و عفونت، پاسخی را پیدا کرد.

ایجاد یک رابطه ی علی بین کووید-19 و دیابت ضروری است زیرا هر دو بیماری در سراسر جهان شایع هستند. علاوه بر این، ایجاد یک رابطه علی پیامدهای مهمی برای تشخیص، مدیریت، بهداشت عمومی و تحقیقات علمی خواهد داشت. با وجود این، هنوز مشخص نیست که آیا ارتباط بین کووید-19و دیابت ناشی از پیامدهای غیرمستقیم سلامتی اولی است، مانند نرخ بالاتر تشخیص بیماری‌های از قبل موجود، یا اینکه آیا ویروس عامل این بیماری(ویروس کرونا 2) به طور مستقیم باعث افزایش قند خون می شود.

با توجه به نرخ بالاتر تشخیص بیماری از قبل موجود در دوران کووید، دیابت تازه تشخیص داده شده ممکن است هم در حین و هم بعد از یک دوره قرار گرفتن در معرض این عامل عفونی توضیح داده شود.

در مورد مطالعه

این مطالعه این احتمال را که کووید-19ممکن است باعث ایجاد دیابت جدید و علائم مرتبط با آن شود، با بررسی میانگین سطح قند خون در زمان تشخیص دیابت از یک ثبت بالینی جهانی بررسی کرد.

یک ثبت جهانی دیابت مرتبط با کووید-19 (CoviDIAB) برای تعیین اینکه آیا کووید-19می تواند به طور حاد دیابت و علائم بالینی آن را القا کند یا خیر، ایجاد شده است. رجیستریCoviDIAB ، اطلاعات مربوط به "دیابت تازه تشخیص داده شده" و "عوارض متابولیکی شدید مرتبط با دیابت از قبل موجود" ناشی از کووید-19را جمع آوری می کند.

افراد با قند خون ناشتای 126 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر یا قند خون غیر ناشتا 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر، بدون سابقه قبلی دیابت، و کسانی که هرگز از داروهای کاهش دهنده ی قند خون استفاده نکرده اند و هموگلوبین گلیکوزیله ی آنها (HbA1c) زیر محدوده دیابت (< 6.5٪) در زمان تشخیص قرار داشت، به عنوان دیابت تازه شروع طبقه بندی شدند. در این مطالعه، محققان موارد دیابت تازه تشخیص داده شده را که در عرض چهار هفته پس از تایید کووید-19رخ داده بود، بررسی کردند. علاوه بر این، داده های HbA1c در زمان تشخیص دیابت برای رد دیابت از قبل موجود، و تایید ارتباط با عفونت کروناویروس 2 مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

اطلاعات 537 مورد دیابت تازه تشخیص داده شده از 61 بیمارستان در 25 کشور بین سال های 2020-2022 در این مطالعه بررسی شد. بیماران کووید-19که در هنگام مراجعه به بیمارستان برای اولین بار دیابت برای آنها تشخیص داده شده بود، اما سطح HbA1c آنها بالاتر از محدوده ی تشخیصی دیابت قرار داشت به عنوان افرادی با هایپرگلایسمی یا دیابت از قبل موجود، طبقه بندی شدند.

افرادی که پس از عفونت کروناویروس 2، دچار هایپرگلایسمی شدند، دارای سطح HbA1c در محدوده ی افراد غیر دیابتی بودند. نتایج بررسی ها نشان داد که 22 درصد از بیماران تازه تشخیص داده شده با سطح HbA1c ثبت شده، اخیرا به دیابت مبتلا شده اند.

شایع ترین زیرگروه دیابت در میان بزرگسالان دیابت نوع 2 (59 درصد) و زیرگروه "هنوز ناشناخته" (41٪) بود. دو مورد تازه تشخیص داده شده از دیابت نوع 1 در میان کودکان ثبت شد. پس از رفع کووید-19، هایپرگلایسمی در 39 بیمار از 89 بیمار (45درصد) که به تازگی دیابت در آنها تشخیص داده شده بود، باقی ماند.

برای 28 نفر از این افراد، داده‌های بعدی در طی بیش از سه ماه جمع‌آوری شد، که نشان می‌داد پنج نفر از آنها در حال بهبودی از دیابت هستند، در حالی که 23 نفر (82 درصد) همچنان دیابتی باقی ماندند.

این یافته ها نشان می دهد که کووید-19 باعث تغییرات بالینی قابل توجهی در متابولیسم گلوکز می شود. اگرچه این مطالعه ثابت نمی‌کند که کرونا ویروس 2 باعث دیابت می‌شود، اما قویاً نشان می‌دهد که این ویروس ممکن است پیامدهای دیابت زایی داشته باشد.

علاوه بر این، دیابت نوع 2 ، زیرگروه غالب در میان شرکت کنندگان کووید-19با دیابت تازه تشخیص داده شده بود. بنابراین، اکثر موارد دیابت نوع 2 به احتمال زیاد دیابت تازه تشخیص داده شده هستند که در مرحله ی پس از عفونت حاد کروناویروس 2 ایجاد شده اند.

این مطالعه با ترکیب مشاهدات بالینی از 25 کشور، این پدیده را در نقاط مختلف جغرافیایی و قومیت ها تأیید کرد.

زمینه های متعددی برای بهبود در این مطالعه شناسایی شده است، از جمله ناهمگونی ذاتی در عمل بالینی و قضاوت پزشکان.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کووید-19 احتمالاً اثر دیابت زایی دارد. بنابراین، افرادی که در معرض عفونت کروناویروس 2 قرار گرفته اند، باید از نظر دیابت غربالگری شوند. تحقیقات بیشتر برای تایید مکانیسم هایی که از طریق آن ویروس با متابولیسم گلوکز تداخل می کند، ضروری است.

*نکته ی مهم

سرور Research Square، گزارش‌های علمی مقدماتی را منتشر می‌کند که هنوز یافته های آن ها توسط دانشمندان بررسی و تایید نشده است و بنابراین، نباید به‌عنوان نتیجه‌گیری قطعی، دستورالعمل بالینی یا رفتار مرتبط با سلامتی در نظر گرفته شوند یا به عنوان اطلاعات ثابت تلقی شوند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230108/Study-suggests-COVID-19-can-cause-diabetes.aspx